skyairventLOGO

مقالات skyairvent

دریچه های HVAC و کاربردهای آنها برای تامین جریان هوا

Rate this post

دیفیوزرها برای الگوهای جریان هوا که برای توزیع هوای سرد یا گرم مورد نیاز است طراحی شده اند.

انواع مختلفی از دیفیوزرهای HVAC در بازار موجود است. هر دیفیوزر ویژگی و کاربرد منحصر به فرد خود را دارد. برای اینکه بفهمیم از کدام دیفیوزرها و چرا استفاده کنیم، در اینجا 6 نوع متداول دیفیوزر HVAC آورده شده است: دیفیوزر جهتی، دیفیوزر شیار خطی، دیفیوزر گرد، دیفیوزر چرخشی، دیفیوزر با انحراف دوگانه و دیفیوزر جت.

دیفیوزرهای HVAC چیست! دیفیوزرهای HVAC بسته به اینکه برای سرمایش یا گرمایش باشد، برای انتقال هوای سرد یا گرم استفاده می شود. تفاوت اصلی بین دیفیوزرها و توری ها این است که دیفیوزرها اغلب با کنترل جریان هوا مرتبط هستند در حالی که توری ها عمدتاً چنین نیستند. بنابراین، وقتی از چیزی به عنوان پخش کننده یاد می کنیم، به این معنی است که ما در مورد جریان هوای تامین صحبت می کنیم. به طور مشابه، اکثر مردم هنگامی که در مورد جریان هوای برگشتی صحبت می کنند به توری ها اشاره می کنند. برخی از نام‌های رایجی که به مواد توزیع جریان هوا داده می‌شود، دیفیوزر، توری، دریچه، رجیستر و لوور است.

دیفیوزر جهت دار: رایج ترین

دیفیوزرهای جهت دار شامل دیفیوزرهای 4 طرفه، دیفیوزرهای 3 طرفه، دیفیوزرهای 2 طرفه و دیفیوزرهای یک طرفه هستند. دیفیوزرهای جهت دار به عنوان دیفیوزرهای استاندارد هوای تامین HVAC در نظر گرفته می شوند. اندازه دیفیوزرهای جهت دار عمدتاً 2×2 فوت (عرض x طول) هستند و کاملاً روی سقف 2×2 فوت قرار می گیرند. با این حال، آنها در 1×1 فوت و اندازه های دیگر در صورت درخواست ارائه می شوند. هنگام خرید دیفیوزرهای جهت دار مراقب باشید زیرا باید مشخص کنید که آیا سقف در واحد امپریال اندازه گیری می شود یا واحد SI. ابعاد دیفیوزرهای جهت دار در واحد SI 595×595 میلی متر است. اگر یک دیفیوزر جهت واحد Imperial (603x603mm) را روی سقف واحد SI قرار دهید، مناسب نخواهد بود. همین امر در مورد سایر دیفیوزرهای سقفی مربعی شکل نیز صدق می کند. دیفیوزرهای جهت دار استاندارد از آلومینیوم ساخته شده اند. دیفیوزرهای جهت دار فولادی گالوانیزه احتمالا زنگ می زنند. دیفیوزرهای جهت دار تقریباً در همه جا یافت می شوند، به خصوص در ساختمان های اداری و مراکز خرید. به ویژه، دیفیوزر 4 طرفه 2×2 فوت رایج ترین نوع دیفیوزر HVAC است.

دیفیوزر روی سقف 2×2 فوت

دیفیوزرهای جهت دار توزیع عالی جریان هوا را ارائه می دهند. هر یک از آنها حدود 300 cfm جریان هوا را با نویز کم، به سختی قابل شنیدن، تامین می کنند. آنها بیشتر با یک دمپر شعاعی، یک دمپر تاج یا یک دمپر با تیغه مخالف برای کنترل جریان هوا همراه هستند. علاوه بر این، اکثر آنها دارای یک آداپتور گرد به مربع (یا جعبه پلنوم) برای اتصال کانال انعطاف پذیر هستند. اگر یک دیفیوزر جهت دار دارید که دارای دمپر شعاعی است، می توانید از یک پیچ گوشتی برای تنظیم دمپر و در نتیجه جریان هوا بدون نیاز به باز کردن دیفیوزر استفاده کنید.

دیفیوزر اسلات خطی: زیباترین

دیفیوزرهای خطی اسلات شامل دیفیوزرهای خطی 4 اسلات، دیفیوزرهای خطی 3 اسلات، دیفیوزرهای خطی 2 شیار و تعداد اسلات دیگر بسته به سازنده یا بنا به درخواست می باشد. متداول ترها 3 اسلات و 2 اسلات هستند. دیفیوزرهای شکاف خطی همیشه دو طول دارند. 600 میلی متر و 1200 میلی متر. طول های دیگر مانند 1500 میلی متر بسته به سازنده امکان پذیر است. در مورد عرض، بستگی به تعداد اسلات ها دارد. هرچه شکاف بیشتری داشته باشد، پهن تر می شود. برای اینکه ایده ای به شما بدهم، یک دیفیوزر خطی 2 شیار و یک دیفیوزر خطی 3 شیار به ترتیب حدود 100 میلی متر و 150 میلی متر عرض دارند.

اکثر دیفیوزرهای شیار خطی از آلومینیوم ساخته شده اند. پره های داخل دیفیوزرهای شکاف خطی که برای کنترل جهت جریان هوا استفاده می شوند، سیاه رنگ هستند. می توانید باله ها را فشار دهید تا جریان هوا متمرکز شود یا باله ها را پهن کنید تا جریان هوا پخش شود. من پیشنهاد می کنم جریان هوا را متمرکز نکنید زیرا اغلب برای افرادی که زیر آن نشسته اند ناراحت کننده است. دیفیوزرهای شکاف خطی نسبت به سایر انواع دیفیوزرهای هوای تغذیه، با کیفیت تر به نظر می رسند. بنابراین، آنها در هتل ها و خانه های لوکس بسیار متداول هستند. تعداد اسلات ها در دیفیوزرهای خطی با مقدار جریان هوا مطابقت دارد. هر چه نیاز به جریان هوا بیشتر باشد، اسلات های بیشتری باید داشته باشد. از این رو، ساختمان های تجاری اغلب از 3 شیار و بالاتر استفاده می کنند.

دیفیوزرهای خطی 3 شیار در ساختمان های تجاری رایج تر هستند در حالی که دیفیوزرهای خطی 2 شیار در ساختمان های مسکونی رایج تر هستند. برخی مکان‌های لوکس حتی دارای شیارهای خطی منحنی هستند. آنها در کنار هم قرار می گیرند تا طول پیوسته دیفیوزر را تشکیل دهند. در چنین مواردی، برخی از دیفیوزرهای شیار خطی، ساختگی هستند و به هیچ کانال هوای تغذیه یا برگشتی متصل نیستند.

دیفیوزرهای شیار خطی اتاق اوقات فراغت

دیفیوزرهای شیار خطی برای کنترل جریان هوا به یک جعبه پلنوم مستطیلی شکل با دمپر با تیغه مخالف نیاز داشتند. جعبه پلنوم دارای یقه مجرای گرد برای اتصال کانال انعطاف پذیر است. بسیار مهم است که یقه مجرای روی جعبه پلنوم دیفیوزرهای شیار خطی به جای بالای آن، در کنار جعبه پلنوم قرار گیرد. دیفیوزرهای شکاف خطی نسبت به دیفیوزرهای جهت دار قابلیت جریان هوا کمتری دارند. هر یک از آنها فقط 200-250 cfm جریان هوا را تامین می کند. اگر اجازه دهید هوای زیادی از طریق یک دیفیوزر شیار خطی جریان پیدا کند، شروع به تولید نویز می کند. علاوه بر این، مشخصه پرتاب عمودی آن

اگر هوای بیش از حد بر روی سر افراد منفجر شود، ممکن است باعث ناراحتی شود.

با این حال، زمانی که سر و صدا نگران کننده نیست، دیفیوزرهای شیار خطی برای اتاق های سقف بلند مناسب هستند. آنها قادر به پرتاب هوا از سقف به زمین در ارتفاع حدود 9-12 متر در اکثر مواقع هستند. اگر اجازه دهید هوای بیشتری عبور کند، حتی می توانید تا 30 متر به صورت عمودی پرتاب کنید. اگر سقف‌هایی با ارتفاع 12 متر دارید، می‌توانید جریان هوای عرضه‌شده را بر اساس دیتاشیت دیفیوزر کنترل کنید تا پرتاب هوا را در حدود 9 متر ببندید تا هوای سرد روی سر افراد منفجر نشود اما اجازه دهید هوا حرکت کند. به اندازه کافی به زمین نزدیک شده و اجازه دهید به طور طبیعی فرو برود. بنابراین، شما انرژی را هدر نمی دهید.

دیفیوزر گرد: توزیع یکنواخت هوا

دیفیوزرهای گرد شبیه دیفیوزرهای جهت دار هستند اما به شکل های گرد هستند. آنها حتی توزیع هوای بهتری را نسبت به دیفیوزرهای جهت دار ارائه می دهند. برای بسیاری از مردم، دیفیوزرهای گرد نسبت به دیفیوزرهای جهت دار مربعی ظاهر بهتری دارند.

دیفیوزر گرد برهنه

دیفیوزرهای گرد در آلومینیوم، پلاستیک یا فولاد گالوانیزه موجود هستند. اکثر دیفیوزرهای گرد از مواد پلاستیکی ساخته شده و رنگ آنها سفید است. با آن، آنها ارزان تر از دیفیوزرهای جهت دار هستند. قطر دیفیوزرهای گرد بسته به سازنده از 150 میلی متر تا 600 میلی متر یا بیشتر در دسترس است. با این حال، بیشتر دیفیوزرهای گرد 250 میلی متر و 300 میلی متر قطر دارند زیرا این اندازه ها برای حدود 250-300 cfm جریان هوا مناسب هستند. علاوه بر این، کانال‌های منعطف هوای تغذیه عمدتاً 250 میلی‌متر و 300 میلی‌متر نیز هستند. از این رو، آنها به خوبی با دیفیوزرهای گرد مطابقت دارند. دیفیوزرهای گرد را می توان در خانه ها، ساختمان های اداری، هتل ها و کارخانه ها مشاهده کرد. آنها اغلب بر روی سقف های گچی نصب می شوند. به طور مشابه، دیفیوزرهای گرد اغلب با یک دمپر شعاعی یا یک دمپر تاج جفت می شوند، اما نه یک دمپر با تیغه مخالف. بسیاری از دیفیوزرهای گرد دارای پوشش جلویی قابل باز شدن برای تنظیم آسان جریان هوای دمپر هستند. آنها ممکن است نیازی به آداپتور برای اتصال کانال انعطاف پذیر نداشته باشند زیرا یقه گرد دارند.

دیفیوزر چرخشی: نرخ تغییر هوا بالا

دیفیوزرهای چرخشی دارای تیغه های زاویه دار برای “چرخش” هوای تغذیه هستند. آنها می توانند به شکل گرد یا مربع باشند. دیفیوزرهای جهت دار و گرد هوا را به صورت عمودی تامین نمی کنند. در همین حال، دیفیوزرهای شیار خطی هوا را به صورت افقی تامین نمی کنند. از سوی دیگر، دیفیوزرهای چرخشی ترکیبی از دیفیوزرهای جهتی و شیار خطی هستند. آنها هوا را به صورت افقی و عمودی پرتاب می کنند و با تنظیم پره های آنها می توان میزان جریان هوا را در هر جهت تنظیم کرد.

دیفیوزرهای چرخشی FCU

اگرچه پخش کننده های چرخشی پرتاب هوای عمودی دارند، اما قادر به پرتاب هوا به اندازه دیفیوزرهای شکاف خطی نیستند. بیشتر اوقات هوا را فقط در حدود 4-5 متر پرتاب می کنند. دلیل اصلی استفاده از دیفیوزرهای چرخشی، مخلوط کردن سریعتر هوا و در نتیجه خنک شدن سریعتر و دستیابی به نرخ تغییر هوای بالاتر در ساعت است. دیفیوزرهای چرخشی به عنوان دیفیوزرهای القایی بالا نیز شناخته می شوند. اکثر پخش کننده های چرخشی از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند. برخی از دیفیوزرهای چرخشی ترکیبی از دو ماده با بدنه از فولاد گالوانیزه و تیغه های ساخته شده از آلومینیوم هستند. به طور پیش فرض، دیفیوزرهای چرخشی سفید رنگ هستند. تیغه های آن ها آرایش های متفاوتی برای الگوهای جریان هوای مختلف دارند. دیفیوزرهای چرخشی را می توان در مکان هایی مانند دیفیوزرهای جهتی و دیفیوزرهای گرد نصب کرد. با این حال، پخش کننده های چرخشی به دلیل هزینه بالاتر، کمتر در ساختمان های اداری و هتل های ارزان قیمت دیده می شوند. از آنجایی که دیفیوزرهای چرخشی به دو شکل گرد و مربع موجود هستند، می توان آنها را بر روی سقف های 2×2 فوتی، گچی یا حتی بدون سقف نصب کرد.

دیفیوزر دو انحرافی: جریان هوای بزرگ

دیفیوزرهای دو انحراف مانند یک شبکه هستند. تعداد زیادی سوراخ مربعی شکل آنها را می توان به عنوان دیفیوزرهای شیار خطی ارزانتر در نظر گرفت اما جریان هوای بزرگتری را اداره می کند. آنها از آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه ساخته شده اند. به طور پیش فرض، دیفیوزرهای انحراف دوگانه به رنگ سفید و مربع شکل هستند. دیفیوزرهای با انحراف دوگانه بیشتر در سالن‌های مدارس، سالن‌های نمایشی کم‌نقل و سالن‌هایی که سقف‌های بلند وجود دارد و زیبایی‌شناسی یک نگرانی عمده نیست، استفاده می‌شود.

دیفیوزر دو انحرافی

دیفیوزرهای دو انحراف پرتاب کننده های هوای عمودی عالی هستند. آن‌ها می‌توانند جریان هوای بالایی را تحمل کنند و در عین حال ساکت بمانند. با این حال، آنها قادر به پرتاب هوا به سمت دیفیوزرهای شکاف خطی نیستند زیرا هوا متمرکز نیست. با این وجود، دیفیوزرهای دو انحراف همچنان برای اکثر سقف های بلند که ارتفاع سقف در حدود 9-12 متر است، مناسب هستند. این دیفیوزرها همچنین می توانند در کنار نصب شوند تا به جای همیشه از بالا، هوا را به طرفین پرتاب کنند. از آنجایی که دیفیوزرهای انحراف دوگانه مربعی شکل هستند، در صورت اتصال به یک کانال انعطاف پذیر، به آداپتور گرد به مربع نیاز دارند. همچنین، آنها را می توان با یک دمپر شعاعی، یک دمپر تاج و یک دمپر تیغه مخالف برای کنترل جریان هوا جفت کرد.

دیفیوزر جت: پرتاب از راه دور

دیفیوزرهای جت دیفیوزرهای گردی شکل هستند که تمیز و صاف به نظر می رسند. بیشتر آنها بر خلاف سایر دیفیوزرها که O زیادی دارند، فقط یک روزنه بزرگ برای عبور هوا دارند

پنینگ ها دیفیوزرهای جت از آلومینیوم ساخته شده اند. آنها مانند یک توپ در یک پوشش گرد هستند که به آنها اجازه می دهد هوا را تقریباً به هر جهتی تأمین کنند. دیفیوزرهای جت همچنین دارای اندازه های استاندارد شده از 100 میلی متر تا 600 میلی متر یا هر اندازه دیگری در صورت درخواست بسته به سازنده هستند. ظاهر بیرونی جت دیفیوزرها بسیار تمیز و صاف است. بنابراین، آنها برای مکان های مرتفع مانند فرودگاه ها، سالن ها، سینماها و موزه ها مناسب هستند. با این وجود، آنها بیشتر در فرودگاه ها دیده می شوند و بر روی دیوارهای کناری در امتداد راهرو نصب شده اند.

دیفیوزرهای جت فرودگاهی

به طور کلی، دیفیوزرهای جت گزینه ای برای مکان هایی هستند که دیفیوزرهای شیار خطی، دیفیوزرهای انحراف دوگانه و سایر انواع دیفیوزرها امکان پذیر نیست. از آنجایی که دیفیوزرهای جت دارای دهانه بزرگی هستند، هوا را با سرعت بالا و در عین حال بسیار بی صدا منتقل می کنند. علاوه بر این، جت دیفیوزرها دارای مقاومت بسیار کمی در برابر هوا هستند که در برابر فشار استاتیکی کولر گازی ملایم است. دیفیوزرهای جت می توانند هوا را تا 20 متر پرتاب کنند.

نتیجه

انواع دیگری از دیفیوزرهای هوای تغذیه برای کاربردهای خاص وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره نکردم، مانند دیفیوزرهای سوراخ دار یا دیفیوزرهای هوای جابجایی و توری های نوار خطی به عنوان پخش کننده هوای تغذیه. با این حال، 6 دیفیوزر فوق متداول ترین نوع پخش کننده هوای تغذیه مورد استفاده در تهویه مطبوع هستند. سیستم های تهویه بیشتر از توری هایی با دمپر کنترل صدا به جای دیفیوزر استفاده می کنند.

دیفیوزرها برای الگوهای جریان هوای خاصی طراحی شده اند که برای توزیع هوای سرد/گرم به طور یکنواخت یا طبق برنامه مورد نیاز هستند. هر یک از انواع دیفیوزر هدف خاص خود را دارد و همیشه باید با توجه به نیاز از آن مناسب استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو پارت تهویه اسمان

SKY AIRVENT

تولید کننده عنواع درچه های هوا با تنوع و کیفیت بالا